SmartDok - Personvernrådgiver med fokus på GDPR
– I min masteroppgave valgte jeg å skrive om GDPR og jeg må innrømme jeg fikk mersmak! Kombinert med min interesse for IT-bransjen, var personvernrådgiver for SmartDok/MyStore en perfekt match for meg, sier Nadia Lilleng. Foto: SmartDok
Sist oppdatert: 04-03-2022 - Annonsørinnhold 

Personvernrådgiver med fokus på GDPR

Hun skrev masteroppgave om GDPR og fikk jobb som personvernrådgiver i et bransjeledende IT- selskap i Nord-Norge. For SmartDok sine kunder betyr ansettelsen av en personvernrådgiver økt trygghet og en bedre løsning.

– Ikke bare gir det en ekstra trygghet for kundene, men det plasserer dem også enda nærmere en personvernrådgiver, forteller vår nyansatte personvernrådgiver Nadia Lilleng.

– I tillegg viser det at SmartDok ikke bare ønsker å oppfylle lovkrav, men at de også har satt seg mål om å øke kompetansen internt for å kunne utvikle enda bedre løsninger, sier hun videre.

Nadia Lilleng er utdannet jurist og har i tillegg en Master of Laws-grad med spesialisering i kommersiell rett.

Har jobbet som ekstern klagesensor på UiT innenfor arbeidsrett og forretningsjus, og har erfaring fra bygge- og anleggsbransjen som både selger, juridisk rådgiver og i administrasjon.

– Frem til min oppstart i SmartDok driftet jeg eget selskap som drev med rettshjelp, som primært solgte tjenester til andre bedrifter.

Hvorfor valgte du å studere juss?
– Suits!! Neida, det hele startet nok med at jeg fikk flere verv innenfor politikken. Når jeg skulle velge studier var jeg mer opptatt av hva jeg ville lære mer om, fremfor hva jeg skal «bli når jeg blir stor». Nysgjerrighet på lover og regler som har så stor innvirkning på samfunnet vi lever i.

Nadia er i dag ansatt av SmartDok som personvernrådgiver, og leies ut til Mystore 40% av tiden til å gjøre samme jobben. MyStore er norges største plattformleverandør innenfor e-handelsbransjen.

Hvorfor Alta og SmartDok?
Hvorfor syntes du jobben hos SmarDok/Mystore var så interessant at du ville søke på den?

– I min masteroppgave valgte jeg å skrive om GDPR og jeg må innrømme jeg fikk mersmak! Kombinert med min interesse for IT-bransjen, var personvernrådgiver for SmartDok/MyStore en perfekt match for meg, sier hun.

SmartDok har dermed nok en gang kapret dyktige mennesker til sin organisasjon.

Hva er fine med å bo i Alta?
– Det beste med Alta er klimaet og kulturen. For min del er også fjellene av akkurat passelig størrelse! Må jo nevne at 10% (inntil 25 000,-) av studielånet blir nedskrevet årlig når du jobber i Alta, noe som appellerte til meg.

Nå har du jobbet i SmartDok en liten stund. Hva er inntrykket så langt?
– SmartDok har et helt unikt arbeidsmiljø. Jeg opplever rom for læring, personlig utvikling og ikke minst fantastiske kollegaer! De sosiale aktivitetene som blir arrangert av medarbeidere utenfor arbeidstid er også stort pluss.

Med fokus på GDPR
Mange får frysninger når ordet GDPR nevnes, og forbinder ordet med økt administrasjon og begrensninger. Men GDPR er kanskje det beste som har skjedd IT-bransjen?

– Med tanke på hvor fort teknologien utvikler seg, er GDPR et av våre viktigste regelverk. Du skal ikke trenge å bli utvikler for å få vite og forstå hva som skjer med din personinformasjon, dette er noe av essensen med GDPR, forteller Nadia

Hvorfor er det viktig at IT-selskaper som SmartDok og Mystore setter personvern i fokus?
– Alle IT-selskaper har et ekstra ansvar for personvern. Rett og slett fordi all behandling av persondata innenfor IT-bransjen er vanskeligere å forstå, det blir derfor mer komplisert å verne om eget personvern.

-Skriver du navnet ditt på et fysisk dokument, kan man enkelt skjønne hvem som blir å se det og hvorfor. Men skriver du det på nett er det mye mer forvirrende, dette ansvarliggjør IT- bransjen mer enn andre bransjer.

Innenfor lovens verden er GDPR et spedbarn. Den blir enda formet og betydningen av de ulike rettsprinsippene kan fortsatt tolkes ulikt, og derfor vil det vært interessant å spørre juristen hva hun tror det neste steget innen datalagring er?

– Ut ifra de nyeste dommene virker det som at vi går mot økt ansvar for selskaper og organisasjoner. Det vil si at forventningene til selskaper øker, og vi begynner å bli mer bevisst på eget personvern.

-Derfor tror jeg vi vil se mye innovasjon, selskapene vil finne det enklere for dem selv å tilby bedre personvern løsninger til brukerne sine, sier Nadia til slutt.