Vi takker bygg- og anleggs-Norge for tilliten!
Kake og jubel etter at kunde nummer 4.000 tikket inn sist uke. Her ser vi Altakontoret feirer med «vanvittig» god kake. Foto: SmartDok
Sist oppdatert: 30-11-2025 Pressemelding 

SmartDok vokser: 4.000 kunder og over 81.000 brukere

Det ble kake på Altakontoret da SmartDok rundet kunde nummer 4.000 sist uke.

Programvareselskapet fra Finnmark har de siste årene blitt et standardverktøy for timelister, HMS, dokumentasjon og maskinlogg i norske entreprenør- og håndverksbedrifter, fra små aktører i nord til landsdekkende entreprenører.

SmartDok er et velkjent system for datafangst i Norge og mange kommuner benytter seg av det.  Systemet er spesielt nyttig i avdelinger som arbeider med drift, park/idrett, vann og avløp, veier, prosjekter, entreprenørs

Stolthet og blikket rettet fremover

- Mye har skjedd siden vi nådde de første 100 kundene tilbake i 2010, både med folk og produkt.

- Denne uka nådde vi en ny milepæl, 4.000 kunder og 81.000 brukere. Det er vi selvsagt veldig stolt over å ha fått til.

. Vi jobber steinhardt hver eneste dag for å bli ennå bedre for våre fantastiske kunder. Vi takker alle våre kunder så mye for tilliten!

Ordene tilhører gründer og daglig leder Bjørn Tore Hagberg. Han gir samtidig honnør til både kunder og ansatte for reisen fra oppstart til dagens posisjon.

I 2010 spiste Per Tore Hansen, Frode Spein og Bjørn Tore Hagberg kake da de feiret SmartDok sin kunde nummer 100. De tre ansatte skulle etterhvert bli til 80 stykker i 2025. Foto: SmartDok

Fra blyant og perm – til app i felte

Tilbake i 2010 feiret Bjørn Tore Hagberg, Per Tore Hansen og Frode Spein kunde nummer 100 med kake.

- Den gang var papirbunker fortsatt normalen og mange var skeptiske til å flytte registrering, og dokumentasjon over på mobil.

- Vi holdt hodet kaldt, fortsatte å utvikle systemet og fokuserte på å gjøre det så enkelt at hvem som helst kan bruke det, forteller Bjørn Tore.

Siden den gang har løsningen blitt bygget ut steg for steg, med samme grunnidé.

Én app som faktisk fungerer for formann, bas og anleggsleder ute i felt og i dialog med kontoret.

SmartDok. Alt i en app

Hva brukerne sier at fungerer

Uten å lage mer prosess enn nødvendig, beskriver SmartDok tre årsaker til at bedrifter blir værende.

  1. Bedre kontroll ved å samle timeregistrering, kjørebok, HMS/KS og verktøyoversikt på ett sted
  2. Tryggere fakturagrunnlag fordi hver time, maskintime og leveranse fanges opp
  3. Mindre friksjon mellom brakke og kontor når papir og telefoner erstattes av strukturert data.

Kunder spenner fra mindre entreprenører som Berlevåg Maskin til større aktører som HAB.

Alta som motor og nasjonal tilstedeværelse

I dag har selskapet vokst til rundt 80 ansatte (2025) med Alta som teknologisk nav.

Ambisjonen er likevel den samme som i oppstarten, å lage et enkelt, funksjonelt system for dem som faktisk står i støv, regn og tidspress.

Kursen videre

Kravene til dokumentasjon, sikkerhet og effektivitet fortsetter å øke i bransjen.

SmartDok svarer med å holde tempoet oppe på produktutvikling og lover å holde fokus på brukervennlighet i felt.

- Vi jobber steinhardt hver eneste dag for å bli ennå bedre for våre fantastiske kunder. Vi takker alle våre kunder så mye for tilliten!

Til kundene våre i bygg og anlegg

4.000-kundersmilepælen sier noe om retningen i næringen.

Digitale verktøy som er enkle å bruke, vinner tid, kvalitet og bunnlinje.

For bedrifter som ennå sitter med «litt i perm og litt i Excel», er lærdommen klar, det er ute i felt gevinstene må hentes.

Vil du ha nyheter fra bygg, VVS og AI rett i feeden din? Følg oss på LinkedIn eller Facebook: