4 gode tips til god timeføring i din bedrift
Tenk deg å jobbe på et kontor der de ansatte daglig og ukentlig kommer innom med nye permer fulle av RUH-rapporter, timelister eller liknende. Vokser dungen med papir kjappere enn byggeprosjektet ditt? Da er det på høy tid å ta tilbake kontrollen! Foto: SmartDok
Sist oppdatert: 03-06-2021 - Annonsørinnhold

Hva er egentlig god timeføring?

Dårlige rutiner ved timeregistrering kan felle et prosjekts lønnsomhet. Hvordan er dine timeføringsrutiner?

Mange bygg- og anleggsbedrifter sliter med å ha full oversikt over antall brukte timer på hvert prosjekt. Dette går både utover effektiviteten og lønnsomheten, og i verste fall kan det ende med kroken på døra for hele bedriften.

Hva kan vi i SmartDok hjelpe deg med slik at du ikke havner i en vanskelig posisjon?

– Vi i SmartDok hjelper dine ansatte å registrere timer mye enklere med vår brukervennlige app, og ikke minst forenkle arbeidet for administrasjonen med lønn og faktura, forteller Inger Lise Isaksen, som jobber i Customer Success teamet i SmartDok.

Modulen for timeregistreringen i SmartDok er grunnlaget for hele produktet, og er standard funksjonalitet i appen straks du har kjøpt en grunnlisens. Men hvordan brukes denne modulen egentlig? Har du tenkt på at måten du fører timene i din bedrift på kanskje ikke er den beste måten å gjøre det på?

Tenk deg å jobbe på et kontor der de ansatte daglig og ukentlig kommer innom med nye permer fulle av RUH-rapporter, timelister eller liknende. Vokser dungen med papir kjappere enn byggeprosjektet ditt? Da er det på høy tid å ta tilbake kontrollen!

– Jo flinkere og mer nøye du er å sende inn registreringer, jo tryggere kan administrasjonen være på at de får fakturert alt som har foregått på prosjektene. Slik skaper du og dine kolleger en arbeidsplass i morgen også – satt det litt på spissen!

God timeføring i app (for ansatte)
Vi har tatt en prat med Inger Lise Isaksen om nettopp dette. Hun hjelper daglig bedrifter med å lykkes.

– Du som ansatt er et viktig ledd i bruken av SmartDok og i bedriften du jobber i – det er du som vet best hvor lenge du har jobbet, hva du har jobbet med og hvor du har vært.

Hun forteller at de arbeidstimene du sender inn i SmartDok påvirker ikke bare ditt eget lønnsgrunnlag, men det kan også ofte påvirke hva bedriften kan fakturere ut til kundene på utførte jobber.

– Jo flinkere og mer nøye du er å sende inn registreringer, jo tryggere kan administrasjonen være på at de får fakturert alt som har foregått på prosjektene. Slik skaper du og dine kolleger en arbeidsplass i morgen også – satt det litt på spissen!

4 gode tips til god timeføring i din bedrift

1: Registrer timer i SmartDok så ofte du kan
Å huske flere uker med timeføringer i hodet er nok ikke helt ideelt, med mindre du har fotografisk minne!

Før timer hver dag slik at du får sendt inn mest mulig korrekte opplysninger.

2: Sett deg inn i oppsett på timeføring i bedriften du jobber i
SmartDok er et fleksibelt system og kan tilpasses hver bedrift som bruker det. Derfor kan det variere fra SmartDok-konto til SmartDok-konto hvordan man skal føre timer eller foreta andre registreringer.

Ta deg en god prat med administrasjonen dersom oppsettet i timeregistrering ikke virker helt logisk for deg eller det er noe du er usikker på.

3: Bruk timeoversikt hyppig
Alt av registreringer i SmartDok kan du enkelt finne tilbake til i etterkant. I Timeoversikt får du se alle timer som er ført hver dag og ukentlig. Slik kan du kjapt sjekke uke for uke om det er noe du har glemt eller trenger å justere på.

4: Registreringspåminnelse
La SmartDok varsle deg dersom du har glemt å føre timer en dag. Se beskrivelse for hvordan man setter opp registreringspåminnelse.

Ved å gå inn på brukeren din oppe til høyre på appen og deretter klikker deg inn på Innstillinger, vil du enkelt kunne slå på registreringspåminnelse.