Hos Hultafors Group møtes noen av Nordens mest kjente merkevarer under samme tak: Snickers Workwear, Hultafors, Solid Gear, Hellberg og Fristads.
Ellen Øiesvold Palsén, ansvarlig utgiver Norsk Byggebransje og Katrine Tretteng, markedssjef i Snickers Workwear Norge. Foto: Norsk Byggebransje
Sist oppdatert: 21-10-2025 Norsk Byggebransje

Snickers Workwear: Kvalitet som varer

Hos Hultafors Group møtes noen av Nordens mest kjente merkevarer under samme tak: Snickers Workwear, Hultafors, Solid Gear, Hellberg og Fristads.

På Bygg Reis Deg 2025 fortalte Katrine Tretteng, markedssjef i Snickers Workwear Norge, om hva som binder dem sammen og hvorfor kvalitet fortsatt er det mest bærekraftige valget.

- Den røde tråden er kvalitet og funksjonalitet, sier Tretteng.

- Enten det er arbeidsklær, vernesko, ergonomiske verktøy eller hørselsvern, handler alt vi utvikler om å gjøre arbeidshverdagen tryggere, lettere og mer komfortabel.

- Våre produkter skal tåle tid, ikke trender.

Investering i mennesker – ikke bare klær

I en tid hvor mange lokkes av lave priser, holder Snickers Workwear fast på prinsippet om at kvalitet betaler seg over tid.

- Vi møter ofte spørsmål om pris, men det handler egentlig om holdbarhet, sier Tretteng. 

- Flere av kundene våre har gått fra å kjøpe tre–fire bukser i året til bare én. Det sier sitt om forskjellen på kvalitet og kvantitet.

Hun understreker at det ikke bare er klærne som varer lenger, men også de som bruker dem.

- Med riktige vernesko reduserer man belastning og risiko for sykefravær. Kostnaden ved én sykefraværsdag kan raskt overstige investeringen i godt utstyr.

- Det er mennesker, ikke marginer, vi skal beskytte.

Design, ergonomi og 71 bukselengder

Snickers Workwear har alltid vært tett på brukerne sine og Tretteng beskriver en utviklingsprosess som like grundig som et byggeprosjekt.

- Alt testes i reelle situasjoner. Vi justerer, syr om, tester igjen. Det tar tid, men det er eneste måte å sikre at alt fungerer slik det skal, sier hun.

Tilpasning er en del av filosofien.

- En elektriker jobber annerledes enn en rørlegger, og en tømrer har helt andre belastninger enn en maler.

- Derfor leverer vi bukser i hele 71 ulike lengder.

- Feil bukselengde gir feil plassering av kneputer og da mister du beskyttelsen du skal ha. Det er detaljer som betyr alt i praksis.

Bærekraft – i praksis, ikke på plakater

Også miljøperspektivet har fått større plass i utviklingen.

- Kundene spør oftere om resirkulering og gjenbruk, sier Tretteng. 

- Hos oss handler bærekraft ikke om kampanjer, men om løsninger. Hvis glidelåsen ryker, bytter vi den, vi kaster ikke hele buksa.

- Hvis en komponent i verneutstyret kan erstattes, hjelper vi kunden med det.

Hun er ærlig på at ikke alle mål er nådd. 

- Vi er ikke i mål på alt vi ønsker, men vi har satt klare krav om å redusere plast og materialer som ikke kan gjenvinnes.

- Vi vil være ledende i alle ledd, ikke den som følger etter. Det ligger i vårt slagord: “In motion towards the future.”

Når arbeidsklær blir identitet

Arbeidstøy og verneutstyr har for mange blitt en del av yrkesstoltheten, og Snickers legger vekt på både design og komfort, uten å gå på kompromiss med sikkerhet.

- Våre kunder skal være stolte når de tar på seg klærne.

- Det skal synes at de jobber profesjonelt. Vi ser at mange håndverkere identifiserer seg med merket og det forplikter, sier Tretteng.

Hun trekker frem at merkevarene i Hultafors Group deler et felles mål: å forene funksjon, trygghet og stolthet i alt de utvikler.

Kvinnekolleksjoner og erkjent forbedringspotensial

Snickers Workwear har i 50 år vært en del av håndverkerkulturen, men også de erkjenner at utviklingen av damekolleksjoner har tatt tid.

- Vi har kvinnekolleksjoner, men vi skal bli bedre, sier Tretteng åpent. 

- Fra og med 2026 kommer helt nye kolleksjoner for damer. Spesielt bukser har vært krevende, vi kvinner har ulike former og plaggene må sitte riktig uansett.

- Vi er ikke helt der vi vil være ennå, men målet er klart: kvinner skal ha samme utvalg, komfort og kvalitet som menn.

- Vi vil at alle håndverkere skal ha klær som fungerer og som føles riktig.

Nye lanseringer og stolthet

Snickers Workwear hadde en travel stand under Bygg Reis Deg 2025 og interessen var stor, både fra eksisterende kunder og nye besøkende.

- Vi er veldig fornøyde med oppmøtet. Mange vil kjøpe direkte på messen og det sier litt om engasjementet.

- Vi har også fått vist frem flere nyheter innen hørselsvern og hjelmer, et område mange kanskje ikke forbinder med oss. Det er produkter vi er utrolig stolte av, sier Tretteng.

Kvalitet som kultur

Etter mer enn et halvt århundre i markedet fortsetter Snickers Workwear å definere standarden for hva arbeidsklær skal være.

- Historien startet med en elektriker som sydde lommer på en vest fordi han trengte bedre funksjon. Den tankegangen lever fortsatt i alt vi gjør:

- Vi lytter til brukerne og utvikler produkter som gjør arbeidshverdagen tryggere, lettere, og bedre, avslutter Tretteng.