
- Vi har alltid hatt fokus på å kombinere produkter med opplæring og dokumentert kompetanse. Derfor tilbyr vi alt fra maskiner, kjemi og utstyr, til relevante kurs og kursbevis for kundene våre.Vår aller første kunde på midten av 1990-tallet er faktisk fortsatt aktiv kunde av oss. Det setter vi stor pris på, sier Jan Terje Moe, daglig leder. Her avbildet med Pål Hem, Salgs- og forretningsutvikler (til venstre). Foto: Norsk Byggebransje
Sist oppdatert: 27-06-2025 Bransjeprat
Fra nisjeleverandør til bransjeaktør
Proff Norge har i over 30 år levert utstyr, opplæring og faglig støtte til sanering- og rengjøringsbransjen, samt entreprenører som håndterer krevende utfordringer i byggeprosjekter.
Vi tok en prat med daglig leder Jan Terje Moe og salgs- og forretningsutvikler Pål Hem, som delte innsikt i selskapets historie, utvikling og fremtidsplaner.
30 år med kunnskap, kunder og kvalitet
Kan du si litt om hvordan Proff Norge startet?
- Proff Norge ble etablert for 31 år siden, med fokus på leveranser til skadesaneringssektoren og gulvbehandling, forteller Jan Terje Moe.
- Vi har alltid hatt fokus på å kombinere produkter med opplæring og dokumentert kompetanse.
- Derfor tilbyr vi alt fra maskiner, kjemi og utstyr, til relevante kurs og kursbevis for kundene våre.
- Vår aller første kunde på midten av 1990-tallet er faktisk fortsatt aktiv kunde av oss. Det setter vi stor pris på.
Hva er kjernevirksomheten deres i dag?
- Det er fortsatt skadebransjen, den står for om lag 70 % av vår omsetning, men vi har gjennom årene utvidet sortimentet til å omfatte alt fra smittesanering til brann-, olje- og vannskader, samt asbestsanering, og grafittifjerning.
- Vi er ikke utførende, men støtter våre kunder med fagkurs, både fysisk og digitalt, blant annet via Teams.
Klima, kriser og økt behov for beredskap
Mye har endret seg på klimafronten gjennom 30 år. Er det noen dere merker?
- Ja, vi ser helt klart en økning i antall værrelaterte skader. Tidligere var det snakk om vårsmelting og høstregn, men nå kommer ekstremværet både titt og ofte, som med stormen Hans i 2023.
- Sammenlignet med for ti år siden, har vi nær ti ganger flere utrykninger grunnet nedbør og vind hvert år.
- Et eksempel er da taket ble blåst av Harstad sykehus i 2024. Da måtte vi kaste oss rundt og raskt å finne løsninger i form av innplasting av en hel etasje for å berge videre drift av sykehuset, uten tak.

I over 30 år har Proff Norge hjulpet kunder med utstyr, opplæring og faglig støtte. Nå utvikler de egne landingssider og fagportaler for ulike bransjer. Det skal være lett å riktig kunnskap, produkt og løsning hos Proff Norge. Fra venstre: Pål Hem Salgs- og forretningsutvikler og daglig leder Jan Terje Moe. Foto: Norsk Byggebransje.
Ny teknologi og digitale satsinger
Har dere noen spennende nyheter å dele med våre lesere?
- Vi jobber med å utvikle nettsiden til en mer kunnskapsbasert plattform, blant annet ved hjelp av kunstig intelligens, sier Pål Hem.
- Målet er å gjøre det enklere for kundene å finne riktig produkter, forstå bruksområdene og hente faglig innsikt.
- Dette kan være spesielt viktig for rørleggere. De er ofte først på skadestedet og må sette i gang tiltak før saneringsfirmaene ankommer. Da er det viktig at vi står klare med både utstyr og støtte.
Samarbeid med byggebransjen
Hvordan jobber dere med andre fag i byggebransjen?
- Vi leverer generelt mye til bygg og anlegg, spesielt innen støv- og vannhåndtering.
- Industristøvsugere, vannsugere, luftrensere og vifter er blant produktene vi leverer mest av til bransjen.
- Når det gjelder fukt og vannskader, går det mye utstyr for fuktmåling og fjernavlesning, samt opplæring i bruk.
- Flere entreprenører kontakter oss også direkte for rådgivning, særlig når de skal ta på seg saneringsoppdrag.
Så dere samarbeider direkte med byggmestere og totalentreprenører?
- Ja, det gjør vi. Mange av dem ser muligheten til å ta på seg nye typer oppdrag, som sanering etter brann, før de går i gang med rehabilitering.
- Da hjelper vi dem med valg av produkter og alternative metoder. I tillegg opplever vi at stadig flere ønsker opplæring av egne ansatte
Robotene kommer, men ikke ennå
Hva med robotstøvsugere er det aktuelt på byggeplasser?
- Enn så lenge er det lite etterspørsel og maskinene er fortsatt for dyre til å være et realistisk alternativ, men vi følger utviklingen tett, sier Pål Hem.
- Jeg er ikke i tvil om at det vil komme etter hvert som teknologien blir bedre og mer kostnadseffektiv.
Kunnskapen bygget i samspill
Hva skiller ProffNorge fra andre leverandører i bransjen?
- De fleste av våre konkurrenter er nå del av store konsern. Vi er fortsatt en uavhengig aktør og det gjør at vi kan være tett på kundene våre.
- Vi har bygget kunnskapen i samspill med både leverandører og brukere gjennom 30 år.
- Det gjør at vi har en praktisk og løsningsorientert tilnærming uansett hva kunden trenger hjelp med. Vi har ingen topptung organisasjon og responderer raskt når behovene oppstår.

- Nå satser vi tungt på utleiemarkedet. Mange bedrifter ser fordelen ved å leie utstyr fremfor å eie det. Det gjelder de fleste bransjer, både Entreprenører, VVS og skadebransjen, hvor behovene ofte er uforutsigbare, sier Pål Hem. Foto: Norsk Byggebransje.
Bærekraft og miljøkrav i praksis
Bærekraft og miljøhensyn blir stadig viktigere i byggeprosjekter. Hvordan påvirke det Proff Norge?
- Vi er Miljøfyrtårn-sertifisert og tilbyr blant svanemerkede kjemikalier som er svært etterspurt i renholdsbransjen.
- Vi ser en stadig økende etterspørsel etter løsninger som ivaretar både helse og miljø. I prosjekter hvor Breeam-standard gjelder, bistår vi også kunder med krav til dokumentasjon.
Kunnskap skal være lett tilgjengelig
30 år i bransje, hvordan ser veien videre ut for Proff Norge?
- Nå satser vi tungt på utleiemarkedet. Mange bedrifter ser fordelen ved å leie utstyr fremfor å eie det.
- Det gjelder de fleste bransjer, både Entreprenører, VVS og skadebransjen, hvor behovene ofte er uforutsigbare.
- Samtidig utvikler vi egne landingssider og fagportaler for ulike bransjer, blant annet for entreprenører.
- Det skal bli enklere å finne riktig kunnskap, produkt og løsning raskt, avslutter Pål Hem.