
Henriette Gill leder marked- og kommunikasjonsavdelingen i VB Gruppen. Foto: VB Gruppen
Sist oppdatert: 11-09-2025 Bransjeprat.
VB løfter stolthet og kvalitet nasjonalt
VB Gruppens nye nasjonale merkevarekampanje: «Velg en rørlegger som har VB i ryggen» markerer et stort og viktig steg for Norges første og største rørleggereide konsern.
- Denne kampanjen er mer enn bare ord og bilder.
- Det er en feiring av det vi står for, et stolt fag, rørleggere som leverer kvalitet og trygghet, og et sterkt fellesskap som alltid stiller opp for hverandre, sier Henriette Gill, leder for markedsføring og kommunikasjon i VB til Norsk Byggebransje.
VB i dag og i fremtiden
Pressemeldingen deres fremhever budskapet, men hva er det viktigste dere ønsker å oppnå med denne satsingen?
- Lanseringen av kampanjen løfter frem budskapet vårt, men for oss handler dette om noe enda mer grunnleggende.
- De siste to årene har vi lagt ned et stort arbeid med å bygge et sterkt konsern og en tydeligere felles kultur.
- I den prosessen har vi sett innover: Hva betyr VB i dag og hva skal det bety i fremtiden?
- Faget og rørleggeren kommer først! Hele organisasjonen skal kjenne tryggheten i å ha et sterkt fellesskap i ryggen.
- VB er allerede en godt etablert merkevare med mange kvaliteter.
Fellesskap kultur og fag
- VB er tett på folk over hele landet, gjennom lokale rørleggere som kjenner sitt nærmiljø. Den nærheten er en del av identiteten vår og noe vi er svært stolte av.
- Langsiktig merkevarebygging handler derfor ikke bare om kommunikasjon, men om å stå sammen og investere i fellesskapet, kulturen, og faget.
- Det er et løfte om å være til stede, levere på høyeste nivå og å ta ansvar hver eneste dag. Løftet er første steg, nå skal vi vise og dokumentere at vi lever opp til løftet vi gir utad.
Les også: Med økt fokus på bærekraft, teknologi og profesjonalisering har VB Gruppen gått fra å være en kjede til å bli et konsern.
Skal jobbe smartere og mer effektivt
Hvordan vil dette påvirke kundene deres i praksis, både privat- og proffmarkedet?
- For kundene våre, både privat og profesjonelle, handler dette først, og fremst om å få mer av det de allerede setter pris på hos VB.
- Vi jobber innsiktsbasert og lytter til hva kundene faktisk etterspør. Denne satsingen gjør oss enda bedre i stand til å levere på det.
- For sluttkunden betyr det at de kan stole på at jobben blir gjort som avtalt, med dokumentert kvalitet, tett oppfølging og leveranse til rett tid.
- Mange av våre rørleggere er allerede svært dyktige på dette, men nå har vi en tydelig felles retning og sterkere støttefunksjoner som hjelper dem å jobbe smartere, og mer effektivt.

Samarbeid er en viktig del av både konsernbyggingen og kompetansedelingen i VB Gruppen. Under VB Samlet var det flere viktige debatter rundt temaet. På scenen var blant andre Henriette Gill, Christine Sanner og Tommy Rene Persson fra Engelsviken Rør. Foto: VB Gruppen
Profesjonell, tilgjengelig og pålitelig
- I et marked hvor det er travelt og ofte knapphet på ressurser, ser vi det som vårt ansvar å legge til rette for at rørleggerne våre får de beste forutsetningene for å gjøre en god jobb.
- Derfor investerer vi i smarte, nytenkende teknologiske muligheter som både forenkler arbeidsdagen og styrker kvaliteten på leveransene.
- Det gjør at kundene våre vil oppleve et enda mer profesjonelt, tilgjengelig og pålitelig VB – enten de er privatpersoner som trenger hjelp hjemme, eller profesjonelle aktører med større prosjekter.
- Vi opplever at de som har valgt å bli i VB er sultne og ivrig på å ta i bruk nye løsninger.
- Konsernet skal gjøre det enklere å jobbe smartere, slik at rørleggerne får bedre forutsetninger i hverdagen.
Et genuint og ekte engasjement
Dere snakker mye om bærekraft og kompetanse, hvordan jobber dere konkret for å bygge kunnskap og fremtidens fagfolk i VB Gruppen?
- Vi har en lidenskap for faget og fremtidens fagarbeidere. VB Gruppen satser tungt på faglig utvikling og tar ansvar for alt fra lærlingene til bedriftsledere gjennom vårt kompetansesenter.
- Dette er en stor satsing med Marie Christine Sanner i front.
- Jeg opplever et genuint og ekte engasjement i VB som jobber for fremtiden. Det forvalter vi godt, bygger videre på og forsterker kontinuerlig. Det handler om å utvikle fremtidens rørleggertjenester.
- Vi tror ikke at vi alene klarer å gjøre de største løftene, derfor inviterer vi gjerne til samarbeid med andre aktører i bransjen.
- Vi har et felles ansvar for fag og fremtid, med det som knutepunkt har vi også et felles ansvar for å gi rørleggeren bedre forutsetninger.

Under VB Lærling samlet VB Gruppen 130 lærlinger på Gardermoen. Konsernsjef Anders Almestad skilte seg likevel litt ut blant deltakerne. Foto: VB Gruppen
VVS bransjen er mer enn baderom
Markedet for VVS er i sterk endring, hva opplever dere som de største utfordringene akkurat nå?
- Fra et merkevareperspektiv handler det først og fremst om hva vi står for, og hvilket ansvar vi tar i møte med disse endringene. Sammen med ledelsen må vi prioritere og fremme hvilke prosjekter og tiltak som kommer først.
- Med VB Skolen jobber vi med tilgang på kompetanse og arbeidskraft, og både bærekraft og digitalisering er i førersetet på det meste vi foretar oss.
- En av de største utfordringene er å tydelig differensiere seg.
- VVS bransjen er mer enn baderom, vi er med på å bygge landet. Derfor er det viktig at flere får øynene opp for hvilken verdi og betydning faget vårt faktisk har, både for enkeltmennesker, og for samfunnet som helhet.
- Samtidig ser vi at digitalisering gir oss store muligheter, men også krever tålmodighet og systematisk oppfølging.
- Vi har flere digitale prosjekter på gang og må sørge for at løsningene ikke bare rulles ut, men også gjøres tilgjengelige, og relevante på en måte som engasjerer hele organisasjonen.
- Kort sagt: Det handler om å være tydelig på hvem vi er og å bruke endringene i bransjen som en mulighet til å styrke både fagets posisjon, og vår rolle i markedet.
1 600 stolte medarbeidere
Hvordan jobber dere i dag med kommunikasjon og markedsføring av VB Gruppen og medlemsbedriftene?
- Synlighet og posisjonering er avgjørende i en bransje med sterk konkurranse, og derfor har vi lagt mye vekt på å starte internt.
- For oss handler kommunikasjon ikke bare om hva vi sier utad, men om å bygge en felles stolthet og et engasjement som hele organisasjonen står bak.
- Med lanseringen av denne kampanjen ser vi at vi samler alle ledd rundt et budskap som både kunder og samarbeidspartnere kjenner seg igjen i.
- Det skaper ekte engasjement, da det treffer kjernen i hvem vi er og hva vi står for.
- For oss i markeds- og kommunikasjonsavdelingen er det utrolig givende å se hvordan kampanjen allerede har samlet organisasjonen på tvers av stor geografisk spredning.
- Vi opplever en sterk stolthet blant våre 83 partnerbedrifter, 50 avdelinger og rundt 1 600 medarbeidere i konsernet.
- Det gir en helt annen kraft i kommunikasjonen vår, fordi den springer ut fra et fellesskap som faktisk lever det vi lover.

Kompetanse er et satsningsområde VB Gruppen. Christine Sanner er ansvarlig for VB Skolen som er et internt kompetanse- og utviklingsprogram. Foto: VB Gruppen
Rørleggeren og håndverket står i sentrum
Norsk Byggebransje jobber mye med å synliggjøre gode historier fra bransjen. Hvilke budskap eller prosjekter ønsker dere at flere skal få med seg fra VB Gruppen?
- Vi ønsker først og fremst å synliggjøre vår lidenskap for faget.
- Alt vi gjør handler om å sette rørleggeren og håndverket i sentrum, og å gjøre det enkelt for kundene våre å få jobben levert som avtalt, til rett tid og med høy kvalitet.
- Gjennom våre kundeløfte viser vi at kultur ikke bare handler om ord, men om handling.
- For oss er det viktig å vise at rørleggerne alltid har VB i ryggen, et sterkt fellesskap som gir trygghet, kompetanse og støtte.
Stort, uløst potensial i VVS bransjen
- VB tar også ansvar utenfor konsernet, blant annet som stolt partner med Ingeborg-nettverket og ved å støtte idrettslag og prosjekt i lokalsamfunnene vi er en del av.
VVS-faget fortjener en større plass i samfunnsbildet og vi skal gjøre vår del av jobben, med å bidra til trygge, og sunne leve- og boforhold og løfte frem viktige samfunnstema.
- Vi ser et stort, uløst potensial i VVS bransjen. Det er et mulighetsrom for å løfte faget sammen.
- Når vi kommuniserer tydelig hvem vi er og hva vi står for, blir det forhåpentligvis også enklere for andre aktører å forstå hvordan vi kan samarbeide.
- VVS handler ikke bare om rør og baderom. Det handler om å bygge landet og å skape løsninger som gjør hverdagen tryggere, og enklere for folk.
- Det er rørleggertjeneste for fremtiden, gjennom lokalt samfunnsengasjement, ansvarlig drift, kompetanse og kunnskapsdeling og digitalisering.
- Jeg gleder meg til å se hvordan vi sammen skal gjøre VB-navnet enda sterkere i hele landet.