Byggtorget og Byggeriet er Norges største kjede for medlemseid byggevaredrift med en samlet omsetning på ca 3 milliarder kroner. Vi har tatt en prat med kjededirektør Morten Furseth.
-Med tilhørighet til Mestergruppen har vi gode innkjøpsavtaler og rammebetingelser i bunn. I kombinasjon med våre medlemsbedrifter som kjenner sine lokale markeder og kunder, de er helt avgjørende for kjedens suksess. Foto: Mestergruppen
Sist oppdatert: 17-09-2022

Suksess bygd på lokal kunnskap 

Byggtorget og Byggeriet er Norges største kjede for medlemseid byggevaredrift med en samlet omsetning på ca 3 milliarder kroner. Vi har tatt en prat med kjededirektør Morten Furseth.

Har du landet etter årskonferansen først i september?

-Det var svært hyggelig å endelig kunne møtes igjen etter to år med avlyste arrangement på grunn av pandemien. Vi kommer til å leve lenge på disse dagene, ler han.

-2021 var et godt år og alle forhandlerne fortjener ros for arbeidet som er gjort, men som seg hør og bør fikk vi også gjort ekstra stas på de som har skilt seg ut.

-Byggtorget ble etablert i Vadsø i 1997 og var en godt etablert kjede når Mestergruppen kjøpte dem opp i 2016.

Con Form - Best på råbygg

-Da hadde Mestergruppen allerede etablert Byggeriet under egen paraply, men mange av Byggeriet-varehusene er i dag omprofilert til Byggtorget eller XL-BYGG, som også er en del av Mestergruppen.

-Jeg inntok rollen som kjededirektør for 2 år siden etter mange år i Rema 1000. Der finner du Norges største miljø for lokalt kjøpmannsskap og kjedekontorets viktigste jobb er å gjøre alle kjøpmennene rike og lykkelige. Det er en herlig visjon.

-Byggtorget og Byggeriet har samme tankegang. Det er de lokale kjøpmenn der ute som kjenner sine kunder og deres behov best.

-Vår jobb på kjedekontoret er å administrere, vi skal legge forholdene til rette for at våre medlemsbedrifter skal lykkes lokalt, støttet av gode systemverktøy, konsepter og driftsmodell utviklet av kjeden.

-Kjedekontoret jobber for 142 byggevarehus, fordelt på 107 Byggtorget og 35 Byggeriet. Vi samarbeidet godt med XL Bygg, men er også konkurrenter.

-Kjedene har ulike profiler og det er det plass til det i markedet. Vi velger å fokusere på lokal tilhørighet og kjennskap med stor fleksibilitet både mot privat og proffmarkedet.

Hvilke planer har dere fremover?

-Den viktigste satsingen for oss er å ta vare på eksisterende medlemmer og fortsette å spille de flinke folkene våre enda bedre.

-I privatmarkedet går aktiviteten naturligvis nok litt ned med tanke på uroligheter i verden, økte mat- og strømpriser i tillegg til renter osv. Proffmarkedet derimot ser bra ut.

-Man må klare å ha to tanker i hodet som situasjonen er nå, både kort- og langsiktig. Kortsiktig forventer vi en liten dipp, men, selv om vi spenner livreima litt nå er det ingen grunn til å være pessimist i det lange løp.

Icopal Tak

-Vi har tro på at aktiviteten kommer til å øke igjen.

Byggtorget har hatt nesten 60 prosent vekst på fem år. Det er en betydelig vekst i gode tider og mild sagt imponerende med tanke på de siste årene. Hva er det som gjør at de har lykkes så godt i markedet?

-Det er først og fremst en kombinasjon av to ting. Med tilhørighet til Mestergruppen har vi gode innkjøpsavtaler og rammebetingelser i bunn.

-I kombinasjon med våre medlemsbedrifter som kjenner sine lokale markeder og kunder, de er helt avgjørende for kjedens suksess.

-Det er jo takket være dem at vi lykkes bedre enn våre konkurrenter, vi er den byggevarekjeden som har vokst mest de siste 3 årene.

-Byggtorget og Byggeriet leverer hele spekteret av tjenester, både til privat og proffmarkedet. Alt til enebolig, hytte, gulv, tak eller kjøkken. Det vi ikke har i våre varehus kan vi alltid skaffe.

-Det er den store fordelen med tilhørigheten til Mestergruppen, vi har de beste leverandører og avtaler, avslutter Furseth.