- Det er fremdeles de grunnleggende tingene som krever mest repetisjon. Det gjelder alt fra bruk av vernebriller til trygg håndtering av maskiner og hvordan vi håndterer stillas, sier Christoffer Ohm HMS-sjef i AF Håndverk. Foto. AF Håndverk
-Sist oppdatert: 19-06-2025 Annonsørinnhold 

HMS i praksis: – Repetisjon er kunnskapens mor

Etter endt utdanning i Tromsø, som sikkerhet og miljøingeniør, hadde Christoffer Ohm rettet siktet mot oljesektoren.

- Planen var egentlig oljebransjen, men markedet var tøft. Samboeren og jeg ble arbeidsflyktninger, og på mange måter var det tilfeldigheter som ledet meg til et vikariat i TKD AS

TKD AS er et av selskapene i AF Håndverk, hvor Christoffer Ohm i dag en sentral HMS-ressurs.

En HMS-reise bygget på erfaring

Med erfaring fra stillasarbeid på Kårstø-anlegget til Equinor og bakgrunn fra en bransje hvor sikkerhet er alfa og omega, har Ohm, vært med på å forme, og løfte HMS-standarden i AF Håndverk, både i praksis og holdninger.

- Det er fremdeles de grunnleggende tingene som krever mest repetisjon. Det gjelder alt fra bruk av vernebriller til trygg håndtering av maskiner og hvordan vi håndterer stillas, sier han.

- Vi har strenge interne regler som kommer i tillegg til kravene i Arbeidsmiljøloven.

- Mange av disse reglene gjelder helt grunnleggende forhold, basert på lang erfaring, likevel ser vi behovet for å repetere dem.

- Samtlige ansatte i AF Håndverks bedrifter skal ha gjennomført kurs i stillasbruk, fallsikring og varme arbeider.

AF Håndverk gjennomfører jevnlige, uanmeldte kontroll. Ikke for å kontrollere for kontrollens skyld, men for å få innsikt i den faktiske arbeidshverdagen til de ansatte. Foto: AF Håndverk 

Bryt reglene og du blir sendt hjem

- Selv om du ikke skal jobbe med sele til daglig, er det likevel viktig å vite hva man skal gjøre når den skal brukes.

- Et annet eksempel er bruk av vernebriller. Det er påbudt i hele AF Gruppen og kravet gjelder selvsagt også besøkende.

- Når en prosjektleder eller konsulent unnlater å bruke briller, blir det vanskelig å få resten til å følge etter. 

- Det kan være frustrerende, men vi er tydelige: Brudd på reglene fører til at folk blir sendt hjem.

- Hadde alle brukt riktig verneutstyr til rett tid, ville det aldri vært nødvendig med slike krav.

HMS handler om kultur – ikke bare regler

I AF Håndverk er visjonen klar: Alle skal hjem uten skader. HMS-teamet på fem personer jobber hver dag for å gjøre dette til virkelighet.

- Vi som arbeidsgiver ønsker null skader, vi vil ta vare på folkene våre. Vi vil også vise dem som jobber for oss at vi har en god og trygg kultur.

- Etter åtte år i bransjen har jeg sett betydelige forbedringer i flere av våre selskaper.

Fra venstre Elisabeth Wichstrøm, HMS-koordinator, Håkon Hansen, HMS-leder, Christoffer Ohm HMS-sjef og Sara Strand. HMS-koordinator. Foto: AF Håndverk.

Det handler om å bygge kultur 

- Det handler ikke om å “ta folk”, men om å være synlig, tilgjengelig og i dialog med de som faktisk utfører arbeidet, forklarer Ohm.

- Jevnlige, uanmeldte kontroller gjennomføres, ikke for å kontrollere for kontrollens skyld, men for å få innsikt i den faktiske arbeidshverdagen til de ansatte. 

- Vi er ute for å hjelpe. Vi spør, lytter og identifiserer forbedringspunkter sammen med de ansatte.

- Kultur bygges over tid. For å sikre at vår bedriftskultur utvikler seg i riktig retning med tanke på HMS, har vi gjennom årene etablert faste formannsmøter hvert kvartal med flere av selskapene.

Bygger HMS-kultur på tvers av språk og selskaper

AF Håndverk består i dag av 11 selskaper med mange ansatte som har ulik kulturell og språklig bakgrunn.

- For å sikre at sikkerhetsrutinene forstås av alle, har de utviklet en app med dokumenter og sikker jobbanalyse på norsk, engelsk, polsk, litauisk og gresk.

- Dokumentasjon skal være tilgjengelig for alle og mange av instruksene er basert på bilder. Som vi alle vet, sier et bilde ofte mer enn tusen ord.

HMS-arbeid handler ofte om små justeringer som over tid gir stor effekt. Foto: AF Håndverk

Tar tid å endre vaner

Hva mener du er den største misforståelsen folk har om HMS-arbeid?

- Det handler nok om et generasjonsskifte. Den eldre generasjonen har jobbet i mange år uten hjelm, vernebriller, hansker eller vernesko.

- For mange av dem kan dagens krav oppleves som at de blir tredd ned over hodet på dem og det etter 30–40 år i arbeidslivet.

- For nyutdannede og lærlinger er dette derimot normalen. De har vokst opp med disse kravene og ser dem som en selvfølge.

- Når den høye HMS-standarden fra oljesektoren nå også forplanter seg til landbaserte prosjekter, løfter det hele bransjen.

En ny holdning til avvik og forbedring

- Holdningen til å melde avvik har også blitt mye bedre. Før ble det sett på som å sladre. Nå vet folk at det handler om å forbedre, ikke straffe, sier han.

Han understreker også viktigheten av å gi helse-aspektet i HMS mer oppmerksomhet.

- Sikkerhet får mye fokus, men helseproblemer som byggestøv, farlige kjemikalier og feil verneutstyr tar flere liv i det lange løp. Det må vi snakke langt mer om.

HMS for både kropp og sinn

Den psykososiale helsen er vanskeligere å måle, men minst like viktig, ifølge Ohm.

- Vi følger med på trivsel ute på prosjektene. Om noen ikke har det bra, tar vi tak umiddelbart.

- Det handler om å skape tillit og åpne rom for ærlige samtaler. Tillit bygges i millimeter og rives i meter.

Holdningen til å melde avvik har blitt mye bedre i AF Håndverk. Før ble det sett på som å sladre. Nå skjønner folk at det handler om å forbedre, ikke straffe. Foto: AF Håndverk 

Leverandører og underentreprenører må med på laget

For å sikre at underentreprenører og leverandører etterlever AF Håndverks HMS-standarder, holdes det alltid grundige oppstartsmøter i ethvert byggeprosjekt.

- Vi deler våre forventninger og i enkelte tilfeller har vi måttet utestenge aktører som ikke følger reglene.

- Det viktigste for oss er at alle kommer trygt hjem.

- Det er alltid givende å jobbe for byggherrer, som Statsbygg eller Oslo kommune. De tør å gå foran. De er nysgjerrige på HMS, stiller krav og tar ansvar.

- Jeg liker større prosjekter hvor vi blir utfordret på hvordan vi gjør ting, hva vi kan bli bedre på og hvordan vi kan utvikle oss. Slike prosjekter engasjerer og skjerper også vårt eget arbeid.

Digitalisering med bakkekontakt

- Digitalisering er fantastisk for effektivisering, men vi skal ikke glemme viktigheten av å ha noe papir på byggeplass.

- Ikke alle har smarttelefon og batteriet kan gå tomt. Til slutt handler det om tilgjengelighet for alle, understreker han.

Samtidig peker han på potensialet i felles digitale løsninger for hele bransjen.

- Vi ønsker oss et rimelig, felles program for hele bransjen. Det vil gjøre det lettere for små bedrifter å jobbe strukturert og sikkert.

Små grep redder liv

HMS-arbeid handler ofte om små justeringer som over tid gir stor effekt.

- Vi kan ikke alltid vite hvilke tiltak som har forhindret ulykker, men vi vet at det virker. Å vite at vi har levert HMS-tjenester som får byggherrer til å anbefale oss videre, det betyr mye for oss..

Det mest givende? Å vite at folk kommer trygt hjem

- I fjor hadde vi en lang periode uten hendelser. Det var nesten skummelt stille, men det viser at vi gjør noe riktig.

- Jeg liker å bli bedt om bistand når ansatte er usikker, det betyr at vi gjør en forskjell i hverdagen, avslutter Omh. 

Om AF Håndverk

AF Håndverk er en samling av spesialiserte selskaper som dekker hele spekteret av tjenster innen rehabilitering, restaurering og tekniske tjenester.

Med selskaper som Lasse Holst AS - TKD AS - Oslo Stillasutleie AS - Oslo Technical AS -Kirkestuen AS - Thorendahl AS - Oslo Prosjektbygg AS - Storo Blikkenslagerverksted AS - Keyfree AS - VD Montasje AS og Betong og Tre, kan vi tilby helhetlige løsninger som sikrer kvalitet, kompetanse og erfaring i alle typer byggeprosjekter.

Dette nettverket gir oss tilgang til bred ekspertise og ressurser, noe som gjør oss til en trygg og pålitelig partner for både små og store prosjekter.