
God stemning mellom Power Solutions og easyReq. Foto: easyReq
Sist oppdatert: 03-06-2025 Annonsørinnhold
Effektive innkjøp digitalt rekvisisjonssystem
Power Solutions i Alta har tatt grep om småinnkjøpene og fått en mer ryddig, og forutsigbar arbeidshverdag med easyReq.
Nå har de full oversikt, færre misforståelser og mer bevisste valg i prosjektene.
Effektiv verktøybruk i elektrobransjen
Power Solutions er en elektroentreprenør med prosjekter over store deler av landet. Selskapet har særlig høy aktivitet i Nord-Norge, med leveranser til både privat og offentlig sektor.
- Vi driver med det meste innenfor elektro, forteller elektriker Eivind Opgård Løknes.
- Nå holder vi på med tollstasjonen i Polmak og flere trafostasjoner for Statnett, både på Skaidi og i Nordreisa. Vi har hatt litt av hvert på Skillemo også, med flere nye industribygg.
Som en del av hverdagen i felten, står Eivind og kollegaene overfor et vell av små og store innkjøp.
Med mange prosjekter og varierende behov, ble behovet for bedre struktur tydelig.

Både elektriker Eivind Opgård Løknes og Thomas Kristensen, fagansvarlig i Power Solutionser er strålende fornøyde med easyReq. Foto: easyReq
Fra manuelle rutiner til digital oversikt
Tidligere var innkjøpsprosessen preget av muntlige avtaler og uoversiktlige fakturaer. Det skapte usikkerhet og krevde mye tid i etterarbeid.
- Før kunne sjefene ringe meg tre måneder etter at jeg hadde hentet noe og spørre: “Var det du som hentet ut dette her?” sier Eivind.
Med innføringen av easyReq er det slutt på leting i ettertid. Nå dokumenteres alt – hvem, hva, hvor og når.
- Nå kan de bare gå inn i appen, se hvem som hentet det, når, og hvor, og at det var godkjent.
- Jeg slipper å få kjeft for å ha hentet dyre ting, sier han med et smil.
Rask og enkel digital rekvisisjon i appen
Eivind bruker nå easyReq til alle innkjøp som ikke er direkte elektrorelatert, som klær, verktøy og annet utstyr.
- Når man har brukt appen litt, så er den kjempeenkel. Det tar meg to minutter å sende inn en rekvisisjon. Når den er godkjent, aktiverer jeg den også er jeg ferdig.
Han setter pris på at prosessen er effektiv og at det gir bedre oversikt.
- Nå må jeg faktisk sjekke hva ting koster før jeg sender forespørselen.
- Før bare hentet jeg det jeg trengte. Nå tenker jeg meg om og hvis noen andre har det jeg trenger, så låner jeg heller.
Det handler ikke om begrensninger, men om bedre ressursbruk.
Innkjøp med digitale godkjenningsrutiner
Selv om alt må godkjennes, opplever ikke Eivind det som en hindring:
- Nå kan jeg ikke hente ut dyre ting uten at det godkjennes først.
- Hvis jeg skal ha et verktøy til fem–seks tusen, så må det inn i systemet.
- Da får jeg enten ja eller nei, men jeg får stort sett alt jeg peker på, sier han og smiler.
For Power Solutions handler det om å ha kontroll og ryddige rutiner, ikke om å si nei.
Strukturerte prosesser gir merverdi
Thomas Kristensen er fagansvarlig i Power Solutions og har det overordnede ansvaret for prosjektene.
Han tok initiativ til å innføre easyReq nettopp for å få bedre struktur på innkjøpene.
- Vi begynte med easyReq fordi vi ville ha bedre kontroll.
- Det var ikke noen store problemer som lå bak, vi ønsket bare bedre oversikt på våre innkjøp.
I dag bruker de løsningen til nesten alt, unntatt kjøp direkte fra grossist.
- Klær, verktøy, utstyr, det går gjennom easyReq. Det fungerer veldig bra.
Thomas trekker frem hvor mye enklere det har blitt å finne tilbake til informasjon ved fakturahåndtering.
- Hvis en faktura ikke er merket godt nok, går vi bare inn i easyReq og henter all informasjonen. Det sparer oss for mye arbeid.
Mer bevisste valg gir lavere kostnader
I tillegg til bedre dokumentasjon, har systemet hatt en positiv effekt på innkjøpskulturen.
- Når ansatte må sende inn en rekvisisjon for å kjøpe noe, så blir terskelen for å kjøpe høyere. Folk tenker seg mer om, sier Thomas.
Det er nettopp denne bevisstheten som gir resultater, både økonomisk og miljømessig.

- Før bare hentet jeg det jeg trengte. Nå tenker jeg meg om og hvis noen andre har det jeg trenger, så låner jeg heller, sier Eivind Opgård Løknes. Foto: easyReq
Godkjenning på mobilen – uansett hvor du er
Power Solutions opererer i hele landet og har sjelden alle folkene samlet på ett sted. Derfor er fleksibilitet avgjørende.
- Det er veldig greit at man kan godkjenne fra telefonen. Da slipper man å sitte foran PC-en hele tiden, sier Thomas.
easyReq fungerer like godt fra kontor som fra byggeplass og har vist seg å være godt egnet for en arbeidshverdag hvor tid, og tilgjengelighet er avgjørende.
Et lite system med stor effekt
Power Solutions jobber med store prosjekter, men noen ganger er det små grep som gir størst utslag.
- Det gjør jobben vår mye enklere, oppsummerer Eivind.
Med easyReq har han fått en enklere, tryggere og mer oversiktlig måte å håndtere innkjøp på, og slipper både dårlig samvittighet og tidkrevende oppfølging i etterkant.
Ta kontakt med easyReq i dag for en uforpliktende prat – vi viser deg hvordan du kan få full kontroll over innkjøpene dine.