43.592 personer er det offisielle besøkstallet i år, noe som er ny rekord. Foto: Bygg Reis Deg

Messen som ble en opplevelse

Bygg Reis Deg startet som en ren utstilling. En messe som alle andre, men med fokus på byggebransjen. Med årene har den utviklet seg til å bli noe langt mer. Den har blitt en møteplass og en arena for bransjen som ikke kan sammenlignes med noe annet.

Et besøk på Bygg Reis Deg er en opplevelse, både for utstillerne, profesjonelle besøkende og for allmennheten. 43.592 personer er det offisielle besøkstallet i år, noe som er ny rekord. Med nesten 20.000 kvadratmeter solgte utstillingsarealer, er det også når det gjelder deltagelse nye grenser som er krysset for arrangøren.

Aktiviteter
Bygg Reis Deg er et arrangement med mange ansikter og mange muligheter. Det skjer en jevn strøm av foredrag hver eneste dag, så her er det virkelig muligheter for å få med seg alle de forskjelligste kunnskaps- og diskusjonsfora. Mange benyttet seg av anledningen til å gå fra foredrag til foredrag, mens atter andre ruslet rundt og besøkte forskjellige stands.

Utstillerne varierer sterkt – både i størrelse og tematikk. I tillegg var det flere byggfag som benyttet anledningen til  å vise seg fram: Enten det var avlegging av svenneprøve eller norgesmesterskap som sto på programmet. Dette var en svært populær messe spesielt blant de unge besøkende, som fikk se nærmere på en mulig fremtid i byggebransjen. Flere vi snakket med, ga uttrykk for at det både ville kunne påvirke deres yrkesvalg i forhold til bransje, og rent konkret hvilket fag man ville komme til å satse på i fremtiden.

Utstillere
Med et så stort areale som denne gangen var utleid, sier det seg selv at det var svært mye å velge mellom for de besøkende, som kunne rusle gjennom utstillingens 4 haller. Hvor lang tid den enkelte brukte på turen skal være usagt, men alt fra ungdomsgrupper, vennegjenger, familier og pensjonister ble observert mens de ivrig studerte program og standsoversikt.

Tematikken var omfattende i emner og innhold, og de aller fleste fikk seg nok noen «aha-opplevelser» under turen gjennom lokalene. Alt fra de små standene som Isfritt og eBinder, til de større aktørene i bransjen, som også benyttet anledningen til å vise seg fram. Størrelsen på standene gjenspeilet til en viss grad størrelsen på aktørene, og en av dem som brukte mye plass denne gangen – som tidligere, var GLAVA.

-Etter at vi ble kjøpt opp av Saint-Gobain, har vi blitt paraply for flere merkevarer St. Gorbain har i Norge, og vi mente at tiden var inne for å vise litt av den bredden vi har, sier Per Stræde i GLAVA til Norsk Byggebransje. Han viser blant annet til at man nå har samlet Gyproc, GLAVA Isolasjon og Weber, og er med det en av de ledende byggevareprodusentene innen isolasjon, mørtler og gipsplater. Det var ingen tvil om at det var spennende for dem å vise dette til kundene sine:

-Vi er opptatt av at kundene våre stadig får bedre tilbud, bedre service og ikke minst en samlet kompetanse som de kan nyte godt av i sin hverdag. Det vi kan tilby, er fordeler i alle faser – fra tegnebord til ferdig bygg, sier Stræde til Norsk Byggebransje i en kommentar.

Sentralt på GLAVAs stand denne gangen, var Lydgulv med Weber og trinnlydplate, samt EPS. Det ble også vist vegg- og fasadeløsninger med GLAVA Pluss System og Weber VentiGuard, samt blant annet romakustikk med Gyprocs og GLAVAs himlinger.