
Lærlingundersøkelsen 2025 viser høy trivsel blant lærlinger, men mobbing og seksuell trakassering består. Foto: Unsplash
Sist oppdatert: 02-12-2025 Norsk Byggebransje
Lærlingundersøkelsen 2025: Flertallet trives – men én av tre mangler tydelig opplæringsplan
Årets lærlingundersøkelse fra Utdanningsdirektoratet viser at de aller fleste lærlinger trives på arbeidsplassen, er motiverte for å lære og ser lyst på veien videre i yrkesfaget sitt.
75 prosent gleder seg til å gå på jobb i lærebedriften og over 9 av 10 oppgir at de er motiverte for å lære.
Samtidig ser man at ikke alle har en tydelig opplæringsplan og at både mobbing, og uønsket seksuell oppmerksomhet fortsatt er reelle utfordringer.
Tallene i denne saken er hentet fra Lærlingundersøkelsen 2025 hos Utdanningsdirektoratet. Hele undersøkelsen, statistikk og figurer finner du i originalartikkelen på udir.no.
Høy motivasjon blant lærlingene
Over 9 av 10 lærlinger svarer at de er motiverte for å lære i bedriften.
60 prosent er i svært stor grad motiverte, mens 32 prosent er det i nokså stor grad. Motivasjonsnivået har ligget stabilt høyt de siste årene.
Rundt 8 av 10 oppgir at de liker arbeidsoppgavene sine i svært eller nokså stor grad. 76 prosent mener de har valgt riktig fag og omtrent like mange gleder seg til å gå på jobb i lærebedriften.
Trenden er tydelig: De fleste opplever at de er på riktig sted, i riktig fag og med arbeidsoppgaver som oppleves meningsfulle.
Små forskjeller mellom utdanningsprogrammene
Det er små variasjoner i motivasjon mellom utdanningsprogrammene, men noen skiller seg positivt og negativt ut:
Høyest motivasjon finner vi på naturbruk, elektro- og datateknologi og bygg- og anleggsteknikk, hvor 93–94 prosent svarer at de er motiverte i svært eller nokså stor grad.
Lavest motivasjon finner vi på restaurant- og matfag, og frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign, hvor 87 prosent oppgir at de er motiverte.
Ser vi på andelen som gleder seg til å gå på jobb, er nivået høyest på naturbruk (79 prosent) og lavest på medieproduksjon (66 prosent).
Trivsel på arbeidsplassen og med kollegaene
Over 8 av 10 lærlinger sier at de trives på arbeidsplassen og nesten 9 av 10 trives med kollegaene sine.
78 prosent trives med å ha kontakt med kunder, leverandører eller pasienter og like mange er fornøyde med opplæringen de har fått på arbeidsplassen så langt.
Lærlinger på elektro- og datateknologi er blant dem som trives aller best:
9 av 10 sier at de trives på arbeidsplassen og 93 prosent trives med kollegaene sine.
Naturbruk skiller seg ut ved å ha den høyeste andelen som er fornøyd med opplæringen de har fått i læretiden, med 83 prosent.
Totalt svarer 89 prosent at de kan anbefale lærebedriften til andre som skal inn i samme fag.
Her ligger elektro- og datateknologi øverst (91 prosent), mens håndverk, design og produktutvikling har lavest andel (83 prosent).
Praksis i bedrift – viktig vei inn til læreplass
Yrkesfaglig fordypning (YFF) på vg1 og vg2 skal gi elevene praksis i bedrift, og praksiserfaring er et av de viktigste virkemidlene for å få læreplass.
Undersøkelsen viser at:
- 32 prosent av lærlingene var i praksis i enten vg1 eller vg2
- 54 prosent var i praksis i både vg1 og vg2
Totalt betyr dette at 86 prosent av lærlingene hadde praksis i løpet av vg1 og/eller vg2, mens 14 prosent ikke hadde praksis i det hele tatt.
Det er litt flere med praksiserfaring i 2025 enn i 2024.
Helse- og oppvekstfag har høyest andel lærlinger som oppgir å ha hatt praksis både på vg1 og vg2, med 82 prosent.
Fylkesvis skiller Innlandet seg ut med høyest andel som har vært utplassert i begge årstrinn (73 prosent), mens Telemark, Møre og Romsdal og Vestfold ligger lavest – rundt 43–44 prosent.
Naturbruk kommer best ut når det gjelder opplevelsen av at yrkesfaglig fordypning har gitt viktig kjennskap til arbeidslivet:
80 prosent er helt eller nokså enige i dette. I Finnmark svarer 47 prosent at de er helt enige i at YFF har gitt dem viktig arbeidslivserfaring.
Gir undervisningen et godt nok grunnlag?
Når lærlingene blir spurt om undervisningen i yrkesfagene ga et godt grunnlag for det de skulle lære i bedriften, svarer 59 prosent at de er helt eller nokså enige.
Det er en liten forbedring fra 2024 (58 prosent).
Helse- og oppvekstfag ligger øverst, her svarer 73 prosent at undervisningen ga et godt grunnlag.
Informasjonsteknologi- og medieproduksjon ligger lavest, med 49 prosent.
Det er også forskjeller i hvor fornøyde lærlingene er med utstyret på skolen:
- Lavest andel fornøyde finner vi på elektrofag, hvor 54 prosent mener utstyret var godt nok.
- Høyest andel fornøyde med utstyret finner vi på frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign, med 73 prosent.
På samme utdanningsprogram er også andelen høyest som mener at lærerne har god innsikt i hva som møter dem i læretiden (70 prosent).
Lavest andel finner vi igjen på informasjonsteknologi og medieproduksjon, der 57 prosent støtter denne påstanden.
Færre opplever mobbing – men tallene er fortsatt alvorlige
2,8 prosent av lærlingene oppgir at de blir mobbet på arbeidsplassen «2–3 ganger i måneden» eller oftere.
Andelen som opplever mobbing har ligget relativt stabilt siden 2018, men er noe lavere i år enn tidligere.
Blant dem som blir mobbet:
- Omtrent halvparten opplever mobbing 2–3 ganger i måneden
- Den andre halvparten opplever mobbing omtrent ukentlig eller oftere
- 70 prosent oppgir at de blir mobbet av kollegaer
- 15 prosent blir mobbet av ledelse
- 6 prosent blir mobbet av andre lærlinger
- 5 prosent oppgir kunder/leverandører/pasienter
- 4 prosent svarer «andre»
65 prosent av dem som blir mobbet så ofte, sier at de har fortalt det til noen i bedriften.
Det er flere enn i 2024, da 58 prosent oppga dette. 32 prosent svarer at det ble gjort noe for å få slutt på mobbingen.
Uønsket seksuell oppmerksomhet rammer særlig jenter
7,4 prosent av lærlingene oppgir at de har blitt utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet på arbeidsplassen «en sjelden gang» eller oftere.
Det er litt flere enn i fjor, da 7,2 prosent oppga det samme.
Ser vi kun på de som har opplevd dette 2–3 ganger i måneden eller oftere, er andelen lavere, med 1,5 prosent.
Det er flere jenter enn gutter som oppgir å ha blitt utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet.
Ikke alle har plan for hva de skal lære
Alle lærebedrifter skal ha en plan for hva lærlingen skal lære, gjerne som intern plan, halvårsplan eller opplæringsplan, digitalt eller på papir.
Bedriftene skal også gjennomføre planlagte halvårssamtaler.
I 2025 svarer:
- 66 prosent «ja» eller «ja, til dels» på at bedriften har laget en plan
- 34 prosent svarer «nei» eller «vet ikke»
Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign har høyest andel som opplever at bedriften har laget plan, helt eller delvis, med 82 prosent.
Blant lærlinger som faktisk har en intern plan, svarer 90 prosent at planen helt eller delvis blir brukt.
Halvårsvurdering – de fleste følges opp, men ikke alle
77 prosent av lærlingene svarer at de har hatt halvårsvurdering med noen i bedriften eller opplæringskontoret, der de går gjennom hva de har lært og hva de skal lære fremover.
16 prosent svarer at de har slike samtaler, men ikke hvert halvår.
Teknologi- og industrifag og salg, service og reiseliv har høyest andel lærlinger som oppgir at de har hatt halvårsvurdering minst en gang hvert halvår, med 79 prosent.
Svarprosent og gjennomføring – hvem blir hørt?
Utvalget i undersøkelsen er lærlinger og lærekandidater som har vært i lære i mer enn 11 måneder per 1. oktober. I 2025 var det:
- 24 957 inviterte
- 11 157 som svarte
- En svarprosent på 45 prosent
Svarprosenten har generelt gått ned siden 2020, og falt tydelig i 2024 da den endte på 41,4 prosent.
En årsak kan være ny administrasjonsplattform, som begrenser antall påminnelser til fire. I tillegg er gjennomføringsperioden kortet ned fra 15. oktober–20. desember til 6.–31. oktober.
I 2025 steg svarprosenten noe igjen, til 45 prosent. Det er dog store forskjeller mellom fylkene:
- Lavest svarprosent: Vestland, med 32 prosent
- Høyest svarprosent: Østfold, med 59 prosent
Om Lærlingundersøkelsen
Lærlingundersøkelsen ble gjennomført første gang i 2012. I 2018 ble den revidert, med færre spørsmål og tema. Erfaringene med den nye versjonen førte til ytterligere justeringer i 2020.
I dag består undersøkelsen av 33 spørsmål fordelt på 11 temaer, blant annet:
- Yrkesfaglig fordypning (YFF)
- Opplæring i skole som forberedelse til arbeidslivet
- Motivasjon og trivsel
- Trygt miljø, HMS og fagprøve
- Intern plan, medvirkning, veiledning og egenvurdering
- Halvårsvurdering
Detaljerte resultater, diagrammer og tabeller finner du i originalen hos Utdanningsdirektoratet.



















