Nye Bodø lufthavn vil åpne for operativ prøvedrift i andre halvår 2029 og ha offisiell åpning i løpet av 2029/2030.Ill: HENT AS, Norconsult, LPO Arkitekter og Archus Arkitekter for Avinor
Sist oppdatert: 30-06-2025 Pressemelding 

HENT signerte milliardavtale 

Avinor og HENT AS har i dag signert den endelige avtalen for byggingen av passasjerterminal og enkelte andre driftsbygg på nye Bodø lufthavn.

Partene har vært gjennom en nær ett år lang samspillsfase, og er nå enige om omfanget og målprisen for denne delen av prosjektet. Kontraktsverdien er om lag 1,9 milliarder kroner.

Vellykket samspillsfase

HENT sine rådgivere og samarbeidspartnere Norconsult, LPO Arkitekter samt Archus Arkitekter har vært sterkt involvert gjennom samspillsfasen.

Det har også underentreprenørene selskapet har inngått avtaler med, deriblant lokale og regionale aktører. Samarbeidet har ført til en rekke forbedringer i prosjektet og gitt flere optimaliseringsgevinster.

I tillegg er enkelte svakheter fra forprosjektet blitt håndtert. Samarbeidet har derfor fungert slik samspillsentreprisen la opp til.

- Nå ser vi frem til å starte byggingen av den nye passasjerterminalen og de andre byggene kontrakten omfatter, sier konsernsjef i Avinor Abraham Foss. Foto: Avinor / Catchlight

Siste, viktige milepæl

Avtalen mellom partene er den siste store biten som nå faller på plass for byggingen av den nye lufthavna i Bodø, etter at en tilsvarende avtale for flysidearbeidet ble undertegnet i slutten av april i fjor.

- Det er svært gledelig at vi i dag kan signere en omforent og endelig kontrakt for anleggsarbeidene for byggene på den nye lufthavnen i Bodø, sier konsernsjef Abraham Foss.

- Gjennom en lang og intensiv samspillsfase har HENT og Avinor sammen funnet frem til gode løsninger for utformingen av byggene, samt blitt enige om omfang og kostnad for bygningsdelen av den nye lufthavna.

- Dette er den siste, viktige milepælen som måtte på plass.

- Nå ser vi frem til å starte byggingen av den nye passasjerterminalen og de andre byggene kontrakten omfatter, sier konsernsjefen.

I tråd med oppdraget gitt av Stortinget

Detaljplanleggingen av blant annet passasjerterminalen vil fortsette i månedene som kommer, i tett dialog med aktørene som skal benytte den nye lufthavnen.

Byggingen gjennomføres i tråd med oppdraget gitt av Stortinget, basert på omfattende planprosesser og regulatoriske krav.

- Premissene for lufthavnalternativet Avinor har fått i oppdrag å bygge tilfredsstiller alle regulatoriske myndighetskrav.

- Det er i tillegg fundamentert på IATA-standarder og -krav og er derfor i tråd med det flyselskapene har av behov, sier Anders Kirsebom som er konserndirektør regionale lufthavner i Avinor.

- Dialogen med de fremtidige brukerne av lufthavna har vært god og konstruktiv, både i forprosjektfasen og nå i opptakten til gjennomføring og bygging.

- Denne medvirkningen er under kontinuerlig videreutvikling, og brukerne vil selvsagt også være godt involvert i den videre detaljplanleggingsprosessen, sier Kirsebom.

- Nå ser vi fram til å starte byggingen sammen med lokale og regionale underentreprenører og leverandører, sier Jan Jahren, konsernsjef for HENT AS og Sentia AS. Konsernsjef Jan Jahren i HENT AS og Sentia ASA. Foto: Sentia ASA

Godt samarbeid

Også HENT AS er fornøyde med å ha nådd denne viktige milepælen.

- Vi vil takke Avinor for tilliten og for et tett og godt samarbeid i utviklingsfasen. Vi er stolte over å få være med på å bygge en ny, moderne og fremtidsrettet lufthavn for Avinor.

- Nå ser vi fram til å starte byggingen sammen med lokale og regionale underentreprenører og leverandører, sier Jan Jahren, konsernsjef for HENT AS og Sentia AS.

Fiskarhedenvillan har klart det igjen. Huset «Froströk» får 4 av 5 i Aftonbladets analyse av kataloghus.  Mange boligbyggere opplever tøffe tider, men Fiskarhedenvillan seiler i medvind.

Dimensjoneres for 2,3 millioner passasjerer årlig

Terminalbygget er dimensjonert for 2,3 millioner passasjerer årlig, med muligheter for fremtidige utvidelser.

HENT skal også ha ansvaret for byggingen av nytt driftsbygg, tømmestasjon og ny hovedport til lufthavna.

Totalt har byggene et samlet areal på omtrent 27 000 kvadratmeter.

Byggestart er tidlig i august, og byggene skal etter planen ferdigstilles og overleveres til Avinor sommeren 2028 før lufthavnen åpner for operativ prøvedrift fjorten måneder senere.

Offisiell åpning er planlagt i løpet av 2029/2030.

Fakta om prosjektet Ny lufthavn Bodø:

  • Lufthavnen vil etter planen åpne for operativ prøvedrift i 2029 og ha offisiell åpning i løpet av 2029/2030
  • Kapasiteten på den nye terminalen vil være 2,3 millioner passasjerer i året
  • Terminal og driftsbygg på nye Bodø lufthavn er på om lag 27 000 kvadratmeter, noe som er mer enn fem ganger større enn gulvarealet i Oslo Spektrum
  • Terminalen vil miljøsertifiseres som BREEAM Very Good
  • I anleggsperioden vil rundt 350 firmaer være involvert, og 3 000 arbeidere sysselsettes
  • 3,5 millioner kubikkmeter fjell og løsmasser skal flyttes – dette tilsvarer rundt 1 400 olympiske svømmebasseng
  • 650 000 kvadratmeter skal asfalteres – noe som tilsvarer i underkant av 100 fotballbaner
  • Rullebaner, taksebaner og flyoppstillingsplasser («Flyside») bygges av Peab Anlegg AS og startet for fullt i mai 2024