– Vi har ingen planer om å ekspandere til nye markeder nå, men har det fulle fokus på at vi skal bli gode og bedre der vi er nå. Bjørn Tore Hagberg er gründer og daglig leder av SmartDok Foto: SmartDok
Sist oppdatert: 21-01-2022 - Annonsørinnhold 

Support i verdensklasse!

Bjørn Tore Hagberg er gründer og daglig leder av SmartDok. Han hadde ikke tidligere erfaring fra bransjen når han tok IT utdannelse i voksen alder.

-Nettopp det at jeg ikke er «født» digital har vært en styrke når man skal lage systemer for andre «ikke» digitale.  
– SmartDok har eksistert på markedet i lang tid og har flest kunder i bransjen, er bransjespesifikt og har
mange gode referansekunder. Det oppleves derfor som et trygt valg når man skal velge seg et system. Per i dag har vi cirka 2500 kunder i Norge og 530 i Sverige, sier Hagberg, og legger til: 

– Vi har ingen planer om å ekspandere til nye markeder nå, men har det fulle fokus på at vi skal bli gode og bedre der vi er nå. 

I følge Hagberg bør du velge SmartDok fordi:

  • SmartDok er enkelt å komme i gang med, og vi hjelper deg raskt i gang
  • Alle får til å bruke SmartDok! Om du kan sende en sms, så får du til å føre timene dine i SmartDok
  • SmartDok har en support i verdensklasse!

Han forteller at de har et stort spekter av kunder som benytter seg av deres tjenester: Alt fra enmannsbedrifter til bedrifter med over 1000 ansatte. På en måte er behovet der for alle sammen, og SmartDok fungerer like bra for liten og stor. 

– Men jo flere ansatte det blir jo mer informasjon er nødvendig å ha kontroll på, så gode systemer er mer nødvendig når man blir flere. Samtidig er det jo enklere å komme i gang når man er færre, og slik sett lettere å komme i gang. 

I følge Hagberg er de ikke nødvendigvis først ute bestandig, men det handler om å levere på det som er viktigst og løse det på en bra måte. 

– Noen ganger er vi først, andre ganger ikke. Vi har en lang liste av ting vi ønsker å utvikle og forbedre, men det er helt nødvendig å gjøre knallharde prioriteringer på hva vi skal gjøre til enhver tid. 

Han påpeker at det å kunne dokumentere kompetanse, rutiner, at man jobber systematisk med HMS og KS i mange tilfeller vil være helt avgjørende for å få jobber, og at dokumentasjon i SmartDok utvilsomt kan bidra til å vinne anbudskonkurranser. 

– Det stilles jo krav til sertifiseringer, som for eksempel ISO 9001, for enkelte jobber og her fungerer SmartDok som et system for å støtte opp rundt blant annet dette. 

Fikk du med deg: Det digitale eventyret startet i Alta i 2005 

Hagberg forteller at ansatte skryter av det gode arbeidsmiljøet og produktet, og at det er noe de skal jobbe for at fortsetter også fremover.

Til den som kunne tenke seg å søke jobb i firmaet og ta med seg flyttelasset nordover til Alta, har gründeren en klar oppfordring: 

– Gå til nettsiden og se på www.altatettpa.no for å få et realistisk bilde av hva Alta er for noe. Kort sagt er det et friluftsmekka, har kort vei til flyplass, butikk, skole og barnehage, vidde, fjell, elv og sjøen.

-En passe stor liten by som har et rikt tilbud på så mange arenaer, forteller han engasjert.

Så, hva har gründeren å si til følgende tre påstander fra «motstandere» av digitalisering? 

Penn og papir har fungert utmerket i alle år, så hvorfor velge bort noe som funker? 

Hagberg: Hest fungerte jo også bra, så hvorfor bytte til traktor og bil? Har du først sett verdien av å digitalisere, så skjønner du at penn og papir ikke fungerer i nærheten så godt. 

Mine ansatte er alle 50+, og ingen av dem er spesielt digitale. De kommer jo aldri til å ville ta i bruk dette! 

Hagberg: Allerede i 2007, før App var et begrep og før folk hadde lært seg smarttelefoner, fikk folk i 60+ alderen fint til å bruke SmartDok.

-I dag er telefonene enda bedre, og folk er mye mer digitale. «Alle» er på Facebook, bruker nettbank, er på Finn og lignende. Så i dag er det ingen som ikke får til dette. 

Digitale verktøy er så kompliserte, og vi har ikke tid til å sette oss inn i nye systemer for å kunne utnytte dem fullt ut. I tillegg skal ansatte læres opp, og det blir bare tidkrevende.

Hagberg: Vi prøver hele tiden å gjøre ting mindre komplisert, og det er vårt viktigste bidrag. De aller fleste bruker ikke så mye tid på å komme i gang som de tror.

-Man kan også ta del for del i bruk, og trenger ikke starte med både timer, HMS, varer og verktøy på en gang. Ta det viktigste først!