Vi er svært glade for å støtte denne kåringen for tredje året på rad, sier Camilla Nikolaysen Øien, Partneransvarlig i Tryg Bedrift Norge. Foto: Tryg
Sist oppdatert: 16-02-2024 Pressemelding 

Tryg blir med også i 2024

- Norges Hyggeligste Håndverker skaper positivt engasjement rundt håndverksbransjen og løfter frem gode rollemodeller, noe vi ser på som svært positivt.

- Vi tilbyr bedriftsmarkedet trygghetsløsninger både for arbeidsplasser og ansatte, og er svært glade for å støtte denne kåringen for tredje året på rad, sier Camilla Nikolaysen Øien, Partneransvarlig i Tryg Bedrift Norge.

I april starter jakten på Norges Hyggeligste Håndverker for åttende året på rad, og nå er det klart at Tryg Forsikring blir med for tredje gang.

- Vårt motto er: Det handler om å være trygg. Det gjelder også i høyeste grad forhåndverksbedrifter og deres ansatte, der yrket som håndverker kan innebære en økt risiko for skader og uhell.

Vi vet jo at en håndverkers viktigste verktøy er kroppen, og vi ser frem til støtte nominerte håndverkere med «Tryg Legehjelp», samt vinneren – som får et videreutdanningsstipend verd 30 000 kroner, og et reisegavekort på 20 000 kroner.

Norges Hyggeligste Håndverker er et initiativ fra håndverksbransjen for å skape større stolthet og engasjement for håndverksfagene.

Kåringen fokuserer på positiv historiefortelling gjennom å løfte frem gode rollemodeller. Målet er å inspirere ungdom og voksne, samt styrke rekrutteringen til yrkesfagene i Norge.

En trygg inngang til arbeidslivet

- Tryg passer på lærlingene. Bedrifter som er forsikret hos oss har automatisk med lærlinger inkludert yrkesskadeforsikring.

- Dette er vår måte å understøtte bedriftene til å ta inn lærlinger for å gi de en trygg inngang til arbeidslivet, sier Partneransvarlig i Tryg Bedrift, Camilla Nikolaysen Øien.

Prosjektleder for Norges Hyggeligste Håndverker, Benjamin Husstad-Nedberg, er meget fornøyd med at Tryg fornyer avtalen.

- Tryg er Skandinavias største skadeforsikringsselskap, med et bredt spekter av forsikringer, også til bedrifter.

- De kan med andre ord tilby håndverksbedrifter skreddersydde forsikringsløsninger som gir færre skader og større trygghet.

- Så vi mener de passer perfekt inn blant våre sponsorer. At en så stor aktør fornyer år over år, gir oss i prosjektet selvtillit på at vi leverer kvalitet, sier Husstad-Nedberg. 

Håndverksbransjens største og viktigste kåring

I 2023 kom det inn over 3800 nominasjoner og 277 000 stemmer. Husstad-Nedberg forteller at man har truffet en nerve i befolkningen, og har stor tro på at kåringen bare vil fortsette å vokse. 

- Norges Hyggeligste Håndverker engasjerer veldig – både hos håndverkerne og blant befolkningen for øvrig.

- At vi har fått inn over 10 000 nominasjoner og nesten to millioner stemmer på syv år sier jo det meste om hvor mye denne kåringen engasjerer, sier Husstad-Nedberg.  

Han mener kåringen er viktig med tanke på bransjens omdømme og rekruttering til håndverksfagene.

– Kjernen i Norges Hyggeligste Håndverker handler om å løfte frem alle de dyktige og hyggelige håndverkerne vi har her i landet, og gi dem oppmerksomheten de fortjener. Vi har gitt folk muligheten til å hylle håndverkerne, og den sjansen er det svært mange som har benyttet seg av, avslutter Husstad-Nedberg. 

Om Norges Hyggeligste Håndverker

Norge vil innen 2030 mangle 100 000 fagarbeidere, ifølge SSB. Å styrke håndverksbransjen er derfor et viktig samfunnsoppdrag. 

Norges Hyggeligste Håndverker er et initiativ fra håndverksbransjen for å skape større stolthet og engasjement for håndverksfagene. Kåringen fokuserer på positiv historiefortelling gjennom å løfte frem gode rollemodeller. Målet er å inspirere ungdom og voksne, samt styrker rekrutteringen til yrkesfagene i Norge.

Norges Hyggeligste Håndverker ble startet av mobilselskapet Talkmore (tidligere Dipper) og Mittanbud i 2017, og drives sammen med sentrale aktører i håndverksbransjen

Kåringen arrangeres for åttende år på rad i 2024, åpner for nominasjoner etter påske, og prisutdelingen finner sted 21. september 

Rekkevidde: ca. 3 millioner nordmenn

Kjennskap: 56% i befolkningen, 80% blant håndverkerne

Engasjement: over 3800 nominasjoner og 277 000 stemmer (tall fra 2023)

Media: generer 200+ presseoppslag per år