Previous
Next
Svein Tore Hedberg og Magnus Andersen startet Fjorden Elektro i 2018, sammen med Geir Mathisen og Ole-Thomas Hofvander. I dag er de 28 ansatte inklusive fem lærlinger. Foto: Norsk Byggebransje
Sist oppdatert: 06-02-2023 - Annonsørinnhold 

Aptly gjør oss bedre

Norsk Byggebransje har besøkt Fjorden Elektro AS i Sandefjord. Bedriften var først ut blant Nelfos medlemmer til å tegne avtale med tilvalgsportalen Aptly, når de inngikk samarbeid i desember 2022.

Svein Tore Hedberg og Magnus Andersen startet Fjorden Elektro i 2018, sammen med Geir Mathisen og Ole-Thomas Hofvander. I dag er de 28 ansatte inklusive fem lærlinger.

Det blir fort klart at dette er en arbeidsplass med høyde under taket og mye humor.

-For 3 år siden flyttet vi inn i helt nye lokaler med et stort møterom og en diger TV skjerm på veggen. Jeg kan ikke stikke under en stol av vi var litt bekymret for om vi hadde gjort riktig valg, men for vår del kom det godt med når pandemien slo til og alle ville ha digitale møter. Det viste seg å være en god investering, ler Hedberg.

Bedriften jobber hovedsakelig i området Vestfold – Telemark – Buskerud og har primært fokus på proffmarkedet.

-Jeg vil si at 70% av våre oppdrag er på proffmarkedet og 30% privatmarkedet, forklarer Hedberg. Selv om vi merker litt endring i privatmarkedet, har vi fulle ordrebøker godt inn i 2024.

-Vi vokser og til sommeren får vi vår første kvinnelige elektriker i staben. Hun har vært utplassert hos oss i skolesemesteret og takket ja til lærlingkontrakt når skolen er i boks. Det gleder vi oss til.

Daglig leder Svein Tore Hedberg, Fjorden Elektro. Foto: Reklamefoto v/Jon

Dere var tidlig ute med å ta i bruk Aptly, hvordan har det fungert?

-Vi er en heldigital bedrift og har testet andre verktøy for tilvalg tidligere uten suksess. Etter å ha tatt i bruk Aptly er gutta i fyr og flamme. Slik vi ser det er det ingen som kan måle seg med Aptly som tilvalgs portal.

-Første gang vi ble oppmerksom på Aptly og daglig leder Fredrik Walter Johansen, var på Eliaden i mai 2022.

-Vi visste at vi ønsket å teste programmet og det var derfor enkelt for oss å signere avtalen når samarbeidet med Nelfo ble en realitet.

-Timingen var helt perfekt for oss ettersom vi var i gang med flere nye større byggeprosjekter. Systemet er intuitivt, dynamisk, lett både å ta i bruk og forstå - både for oss og sluttkunden som skal gjøre tilvalg.

-Den største fordelen er at kunden kan sitte hjemme i stuen å selv bestemme hvilke produkter de ønsker at vi skal installere.

-Portalen har proffe bilder, produktinformasjon, priser og gode tips til løsninger mange kunder nok ikke vet at finnes.

-Når kunden har bestemt seg signerer de bare med BankId og sender ordren til oss. Dermed vet vi nøyaktig hva vi skal levere og kunden har full kontroll på slutt regnestykket. Det er genialt.

-Vi sparer enormt mye tid, feilmarginen går ned og så langt ser det også ut til å øke omsetningen.

-For oss som elektrikere er det et kvalitetsstempel at systemet oppdaterer seg hele tiden. Alle nyheter og oppdateringer sendes automatisk ut til alle brukere, så vår erfaring så langt er veldig god.

-Aptly har ganske enkelte den beste løsningen og tilbyr i tillegg veldig god service, og oppfølgning. De har et proft team bak spakene.

-Det har vært en lønnsom investering for oss og vi kan trygt anbefale, og ønske at flere skal bruke Aptly. Både Nelfo medlemmer og andre håndverksbedrifter.

-Vi var gode før, men Aptly hjelper oss å bli enda bedre, konstaterer Hedberg selvsikkert.

-Fjorden Elektro var først på ballen og bestilte systemet kort etter av vi inngikk samarbeid med Nelfo, forteller Fredrik Walter Johansen, Daglig leder i Aptly.

-De har omfavnet verktøyet lett og de har heller ikke hatt behov for noen av de timene vi har avsatt til opplæring i systemet.

-Det skyldes dyktige, fremoverlente folk i bedriften som allerede nå kan se den gode effekten Aptly gir.

Prosjektleder Magnus Andersen, Fjorden Elektro. Foto: Reklamefoto v/Jon

-Vår forventning er at de ved å bruke systemet aktivt vil redusere administrasjonstid, produsere færre avvik og øke salget.

-I all beskjedenhet er det også en bekreftelse for vår del på at portalen er pedagogisk og lett forståelig. Aptly er utviklet for å passe like godt for byggherre som entreprenør og håndverksbedrifter. Alle som ønsker å vite mer om systemet er velkommen å kontakte oss, avslutter Johansen.

Norsk Byggebransjes medarbeider fikk selv teste ut Aptly for første gang

-Jeg får følelsen av å gå inn i en profesjonell nettbutikk. Jeg ante ikke at det fantes så mange ulike stikkontakter og andre valgmuligheter innen elektro. Systemet har flotte bilder, konkret informasjon og tydelig prisinformasjon.

-Det er oversiktlig, lett å legge til og ta bort produkter, og budsjettet oppdateres umiddelbart. Jeg får
rett og slett lyst å pusse opp eller bygge nytt, sier Hege Indrehus.