Tilvalgsportalen Aptly gjør tilvalg ved boligkjøp raskt og enkelt
-Aptly er unikt fordi vi kan serve veldig mange kjøpere på en gang. Tidligere måtte vi ha 1 til 1 møter med alle, nå er det opp til kjøperen, det er modernisering på høyt nivå, sier Martin Hansen, Tilvalgsansvarlig i Follohus. Foto: Aptly 
Sist oppdatert: 25-01-2022 - Annonsørinnhold 

Optimaliserer kundereisen for boligkjøpere

Som ung, nyutdannet elektriker fikk Fredrik Walter Johansen gjøre som så mange andre norske håndverkere, installere det utstyret læremesteren ga beskjed om. Kunden hadde ikke noe valg, heller ikke kunnskap om alternativene.

Det la grunnlaget for en idé som 15 år senere er tilvalgsportalen Aptly.

I 2021 ble det formidlet Aptly verdier for over 119 millioner kroner. ​​​​​Fornøyde byggherrer og entreprenører forteller om effektivisering av tidsbruk, forbedret oversikt og økt mersalg takket være portalen.

-Selv om våre kunder er byggherrer, utbyggere, entreprenører og håndverkere jobber vi alltid for at deres kunder skal bli fornøyd.

-Aptly optimaliserer kundereisen for boligkjøperen, som kan sitte hjemme i godstolen og gjøre tilvalg i henhold til eget budsjett, forteller daglig leder Fredrik Walter Johansen til Norsk Byggebransje.

-Våre kunder reduserer administrasjon, får bedre oversikt og kan lett håndtere mange prosjekter på samme tid. Informasjon flyttes lett fra et prosjekt til neste og det er enkelt å gi boligkjøperen flere valgmuligheter som gir fornøyde kunder og økt mersalg.

Aptly Tilvalgsportal

-Digitaliseringen har snudd bransjen på hodet, parallelt med at tidspresset øker og kundenes forventninger øker. Skal man henge med må man omfavne de muligheter teknologien gir oss.

-Våre kunder vil opprettholde og styrke sin merkevare, koordinere alle ledd fra spaden blir satt i jorden til kunden flytter inn i boligen sin.

-I vår portal gjør kjøperen sine valg, mens prosjektleder, eller administrator sikrer logistikk, bestillinger og bemanning. Pr i dag har vi ca 1.300 pågående prosjekt i portalen og plass til mange, mange flere, smiler Johansen.

-Utbygger og/eller entreprenør kan følge kunden i lovpålagte 5 år gjennom systemet, med mulighet til å kommunisere, håndtere reklamasjoner, gjøre mersalg osv. All data spares i naturlig nok henhold til GDPR

-Aptly kan enkelt integreres med andre systemer, noe som er en stor besparelse for prosjektledelsen. FDV informasjon kan med bare to tastetrykk flyttes til Boligmappa og følge eiendommen gjennom hele dens levetid. 

Miljø, klima og økonomi
Med Aptlys tilvalgsportal bestemmer utbygger, entreprenør eller den enkelte håndverker hvilke valg
de vil legge inn på ulike prosjekt.

Tømrer, elektriker, gulvlegger, maler, rørlegger - hva ønsker dine kunder?

  • Utenpåliggende eller innfelte stikkontakter?
  • Parkett, tarkett eller fliser?
  • Vinduer med toppsving, sidesving, innslående eller annet?
  • Malte vegger eller tapet?
  • Kjøkken løsning?
  • Lys, ute, inne, med eller uten dimmer?

Med Aptly får boligkjøperen en enkel og visuell oversikt over alle tilvalg – fra parkett til farge på lysbryteren.

Klimakalkulator for bevisste kjøpere!
-Med økende oppmerksomheten på miljø og klima stiller stadig flere boligkjøpere spørsmål ved «fotavtrykk» før de kjøper bolig.

-For å møte etterspørselen har brukere av Aptly også mulighet til å legge med en klimakalkulator som kan følge byggeprosjektet, avslutter Johansen.

Modernisering på høyt nivå
-I Follohus har vi testet ulike tilvalgsportaler, med Aptly fant vi en tjeneste som virkelig er tilpasset oss og våre kunders behov. Det forteller Martin Hansen, Tilvalgsansvarlig i Follohus til Norsk Byggebransje

-Som entreprenør for proffmarkedet bygger vi for utbyggere. Follohus snitter 150-200 enheter i året, en kombinasjon av eneboliger, rekkehus og lavblokker.

-Aptly er unikt fordi vi kan serve veldig mange kjøpere på en gang. Tidligere måtte vi ha 1 til 1 møter med alle, nå er det opp til kjøperen, det er modernisering på høyt nivå.

-De fleste gir tilbakemelding om at de opplever det meget behagelig å jobbe med tilvalg hjemme, som i en nettbutikk der de hele tiden kan forholde seg til sitt eget budsjett.

3 gode grunner til å ta i bruk Aptly

  1. Verktøyet er lett å ta i bruk, når man er positivt innstilt til digitaliseringen. Det er definitivt lettere enn alle excel filene vi slet med tidligere
  2. Det er en lønnsom investering som sparer oss masse tid
  3. Det har bidratt til en markant økning i tilvalg, som gir oss en bonus i form av mersalg
Aptly Tilvalgsportal

Verktøyet er enkelt og mulighetene mange
-Hos oss er excel ark og skjemaveldet historie takket være digitaliseringen. Det sier Erik Svalastog, Tilvalgsansvarlig i Moment Bolig, Norgeshus til Norsk Byggebransje.

-I min avdelingen retter vi oss mot proffmarkedet og utbyggere. Vi byttet til Aptly for halvannet år siden og kan trygt anbefale det til andre.

-I Aptly lager man oppsettet bare én gang pr prosjekt, uavhengig av antall enheter og det er lett å kjøre flere prosjekter parallelt.

-Tilvalgsportalen skreddersys til hvert enkelt prosjekt uten store grep. Produkter og info om leverandører legges inn en gang, og kan gjenbrukes på fremtidige prosjekter.

-Bare siste året har vi gjennomført 8-9 prosjekt med utbyggere, totalt ca 40 enheter. Det er mange kunder som skal gjøre sine valg og mye logistikk.

-Takket være Aptly sparer vi utrolig mye tid, spesielt i covid tider. Kundemøtene har minket betraktelig, da de får det de trenger gjennom portalen.

-Som leverandør har vi god oversikt hele veien og sluttkunden/bolig eieren synes verktøyet er lett i bruk.

-Prikken over i'en er kjempebra support og oppfølging fra Aptly, om man skulle trenge dette, avslutter Svalastog.